Pētījumu un publikāciju datu bāze

ES regulējuma par ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanu ietekmes izvērtējums uz lauksaimniecības nozari

Par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona:
Alberts Auziņš

ES regulējuma par ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanu ietekmes izvērtējums uz lauksaimniecības nozari

Pētījuma mērķis:

1. Veikt ES regulējuma par ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanu ietekmes uz lauksaimniecības produktu ražošanu, pārstrādi un primārām piegādes ķēdēm kvalitatīvu novērtējumu Taksonomijas regulējuma (Regulas 2020/852 un uz tās pamata EK pieņemto deleģēto aktu) kontekstā.

2. Veikt finanšu tirgus iespējamās ietekmes uz lauksaimniecības produktu ražošanu, pārstrādi un primārām piegādes ķēdēm kvalitatīvu novērtējumu Taksonomijas regulējuma kontekstā.

3. Izstrādāt rekomendācijas Latvijas lauksaimniecības nozarē Taksonomijas regulējuma kontekstā.

Rezultātu kopsavilkums tiks publicēti pēc to apstiprināšanas.

Visiem uzņēmumiem, kuri darbojas lauksaimniecības nozarē, projekta rezultātu kopsavilkums būs pieejams bez maksas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Pētījuma uzdevums:

1. Veikt ES regulējuma par ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanu ietekmes uz lauksaimniecības produktu ražošanu, pārstrādi un primārām piegādes ķēdēm kvalitatīvu novērtējumu Taksonomijas regulējuma (Regulas 2020/852 un uz tās pamata EK pieņemto deleģēto aktu) kontekstā.

2. Veikt finanšu tirgus iespējamās ietekmes uz lauksaimniecības produktu ražošanu, pārstrādi un primārām piegādes ķēdēm kvalitatīvu novērtējumu Taksonomijas regulējuma kontekstā.

3. Izstrādāt rekomendācijas Latvijas lauksaimniecības nozarē Taksonomijas regulējuma kontekstā.

Rezultātu kopsavilkums tiks publicēti pēc to apstiprināšanas.

Visiem uzņēmumiem, kuri darbojas lauksaimniecības nozarē, projekta rezultātu kopsavilkums būs pieejams bez maksas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Nodošanas datums:
03.12.2024
Resors (nozares ministrija, neatkarīga iestāde vai pašvaldība):
Zemkopības ministrija
pasts@zm.gov.lv
Iesniedzējinstitūcijas autorizētais lietotājs:
Pētījuma pasūtītājs:
Zemkopības ministrija
pasts@zm.gov.lv
Politikas joma:
Lauksaimniecības dzīvnieku, kultūraugu, meža un zivju resursu ilgtspējīga apsaimniekošana
Pētījuma klasifikācija:
Regulārs pētījums (tajā skaitā izpētes monitorings)
Pētījumu rezultātu izmantošana:
Pētījuma rezultāti izmantojami politikas (regulējuma, atbalsta programmu u.c.) veidošanā saistībā ar ilgtspējīgu finanšu regulējuma (t.sk. taksonomijas regulējuma) ieviešanu Latvijā, jo īpaši attiecībā uz lauksaimniecības un pārtikas ražošanas nozarēm. Pētījums sniedz arī informāciju lauksaimniecības un pārtikas ražošanas sektora uzņēmumiem saistībā gaidāmajām izmaiņām regulējumā un tā gaidāmo ietekmi, t.sk. saistībā ar dalību piegāžu ķēdēs un piekļuvi finansējumam.
Autoru saraksts:
  • Alberts Auziņš
  • Ieva Leimane
  • Astra Varika
  • Viktors Bobovičs
Pētījuma finansēšanas avots:
Valsts budžets
Finansējuma avota pilns nosaukums:
Zemkopības Ministrijas finansēts projekts
Pētījuma finansēšanas summa EUR (bez PVN):
25856.46 EUR
Pētījuma sasniegtie rezultāti:
  • Ilgtspējas politiskais un tiesiskais regulējums, tostarp saistībā ar Taksonomiju
    joprojām turpina veidoties. Ir jau pieņemti daudzi pamata tiesību akti (regulas,
    direktīvas), kā arī daļa deleģēto aktu. Vienlaikus jāatzīmē, ka virkne būtisku deleģēto
    aktu vēl nav pieņemti vai pieņemti nepilnīgā apjomā, jo īpaši attiecībā uz
    lauksaimniecības un pārtikas ražošanas nozarēm.
  • Šobrīd lauksaimniecības un pārtikas ražošanas nozarēm joprojām nav pieņemti
    tehniskās pārbaudes kritēriji attiecībā ne uz vienu no vides mērķiem. Jauns tehniskās
    pārbaudes kritēriju projekts provizoriski varētu tikt piedāvāts 2025.g., kad darbu sāks
    jaunais Ilgtspējīga finansējuma platformas un Eiropas Komisijas sastāvs.
  • Lai arī grozījumi Latvijas nacionālajā regulējumā ietekmēs uzņēmuma lieluma
    noteikšanu (tiek palielinātas dažu kritēriju robežvērtības lielā uzņēmuma statusa
    noteikšanai), šīs izmaiņas būtiski nemaina Agroresursu un ekonomikas institūta
    iepriekšējo pētījumu secinājumus par Taksonomijas regulējuma, kā arī ilgtspējīgu
    finanšu regulējuma kopumā tvērumu lauksaimniecības un pārtikas ražošanas
    nozarēs.
  • Kredītiestādēm (bankām), kuras ir mazas un nesarežģītas iestādes, ir specifisks
    ilgtspējas informācijas atklāšanas regulējums. Piemēram, tām ir pienākums sagatavot
    pirmo ilgtspējas ziņojumu par 2026. pārskata gadu un tās var lietot biržā kotētu MVU
    ilgtspējas ziņu sniegšanas standartus, pat ja tās ir lielie uzņēmumi. Tomēr jāatzīmē, ka
    lielākās Latvijas bankas (jo īpaši tās, kas kreditē lauksaimniecības un pārtikas
    ražošanas nozares) ir lielas iestādes (Kapitāla prasību regulas kontekstā) un tādējādi
    uz tām attiecas vispārējais ilgtspējas informācijas atklāšanas regulējums. Ņemot vērā,
    ka gandrīz visas šīs lielākās bankas ir lielie uzņēmumi, tām būs nepieciešams
    sagatavot pirmo ilgtspējas ziņojumu vai nu par 2024., vai 2025. pārskata gadu. Tas
    attiecīgi nozīmē, ka tās tuvākajā nākotnē aktīvāk un vairāk pieprasīs klientiem, t.sk.
    lauksaimniecības un pārtikas ražošanas uzņēmumiem, sniegt tām ilgtspējas
    informāciju.
  • Lai arī MVU (izņemot biržā kotētie) nav Taksonomijas regulas un CSRD subjekti,
    Latvijā gan lauksaimniecības, gan pārtikas ražošanas nozarē uzņēmumi ir lielā mērā
    atkarīgi no ārējā finansējuma piesaistes iespējām, kā arī ir iesaistīti plašākās produktu
    piegādes ķēdēs, tādējādi paredzams, ka tiem tiešā vai netiešā veidā pieprasīs sniegt
    ar ražošanas un produktu ilgtspēju saistītu informāciju bankas un citi piegāžu ķēžu
    dalībnieki (pārsvarā lielie uzņēmumi, kuri ir regulējuma subjekti). Šogad pirmo reizi
    Latvijā kredītiestādes ir pieprasījušas saviem klientiem atklāt ilgtspējas informāciju,
    vairumā gadījumu izmantojot vienoto ESG klientu anketu, ko izstrādājusi Finanšu
    nozaru asociācija sadarbībā ar Lietuvas banku asociāciju, Igaunijas banku asociāciju
    un finanšu pakalpojumu sniedzējiem Baltijas valstīs. Anketas izpēte liecina, ka
    iezīmējas skaidra nepieciešamība pēc uzņēmuma ilgtspējas jeb ESG stratēģijas, kas
    ļautu plānot uzņēmuma darbību ilgtspējas uzlabošanai uzņēmumā sistemātiski un
    ilgtermiņā, izvirzīt mērķus un sasniedzamos rādītājus, plānot darbības mērķu
    sasniegšanai un uzraudzīt attīstības progresu, lai iespējami atvieglotu uzņēmumiem
    ilgtspējas informācijas atklāšanu kredītiestādēm vai savā starpā piegādes ķēžu
    ietvaros.
  • Lai ESG anketās sniegtu informāciju par uzņēmuma radītajām SEG emisijām, Finanšu
    nozares asociācija izstrādājusi un piedāvātā SEG kalkulatoru. Tā izpēte liecina, ka
    būtiska loma MVU klientu novērtēšanā ir aplēsēm, kas balstās uz nozaru vidējiem
    rādītājiem un citiem netiešajiem avotiem jeb aizstājējvērtībām. Tādējādi, izmantojot
    aprēķinos kalkulatoru šobrīd pilnvērtīgi netiek ņemtas vērā lauksaimniecības
    uzņēmumu īstenotās prakses SEG emisiju samazināšanai.
  • Lai gan lielāko Latvijas banku un attīstības finanšu institūcijas “ALTUM” gada pārskati
    un ilgtspējas pārskati salīdzinoši maz satur kvantitatīvus ilgtspējas mērķus, šie
    pārskati vienlaikus iezīmē, ka kopumā bankas un ALTUM plāno stimulēt klientus kļūt
    ilgtspējīgākus (“zaļākus”) un pakāpeniski atteikties no tādu klientu finansēšanas, kas
    neatbildīs banku vai ALTUM noteiktajiem ESG aspektiem. Jāatzīmē, ka bankas un
    ALTUM definē ESG aspektus plašāk nekā atbilstība Taksonomijas prasībām. Tomēr
    lauksaimniecības un pārtikas ražošanas uzņēmumiem, kas nespēs pierādīt savas
    saimnieciskās darbības vai plānoto ieguldījumu atbilstību banku vai ALTUM
    izvirzītajiem ESG aspektiem, draud būtiska pieejas finansējumam (t.sk. kredītam)
    pasliktināšanās.
  • Tālākā nākotnē (it īpaši pēc Eiropas vienotās piekļuves punkta izveides) būtiska
    ietekme var būt apstāklim, ka ilgtspējas ziņojumi būs plaši pieejami mašīnlasāma
    formātā, kas dos iespēju finanšu institūcijām un citām ieinteresētajām personām ar
    samērīgiem resursiem veikt ļoti apjomīgu ilgtspējas informācijas apkopošanu, analīzi
    utt. Tādējādi šī ilgtspējas informācija varētu tikt iekļauta dažādos automatizētos
    lēmumu pieņemšanas rīkos, piem., saistībā ar finansējuma piešķiršanu, finansējuma
    cenas noteikšanu, sadarbības partneru (piegādātāju) novērtēšanu (profilēšanu) u.c.
  • Ilgtspējīga finansējuma platformas rosinātā atvieglotā pieeja (streamlined approach)
    piedāvā ar Taksonomiju saistītas ilgtspējas informācijas atklāšanu topošā brīvprātīgo
    Eiropas ilgtspējas ziņu sniegšanas standartu biržā nekotētu MVU ietvaros. Šī pieeja
    kopā ar dažām citām rekomendācijām ir paredzēta, lai mazinātu MVU potenciāli
    “negatīvo” ietekmi uz banku zaļo aktīvu attiecību (GAR). Taču vienlaikus šī pieeja var
    nozīmēt, ka biržā nekotētiem MVU Taksonomijas regulējums ierobežotā apjomā var
    tikt piemērots tiešā veidā.
  • To top