Pētījuma mērķis ir veikt sabiedriskās domas pētījumu – aptauju par iedzīvotāju informētību un izpratni par deinstitucionalizācijas procesu un iegūt reprezentatīvus datus par sabiedrības informētības līmeni par Labklājības ministrijas 2023. gadā rīkoto informatīvo kampaņu “Iekāp otra kurpēs”.
Laikā no 2018. līdz 2023. gadam īstenotajam pasākumu kopumam un informatīvajām kampaņām ir bijusi pozitīva ietekme uz deinstitucionalizācijas procesu izpratnes veicināšanu sabiedrībā.
Kopumā attieksme pret deinstitucionalizācijas procesu un konkrēto sociālo mērķa grupu iekļaušanu sabiedrībā ir kļuvusi pozitīvāka. Būtiski pieaudzis iedzīvotāju skaits, kuri atbalsta deinstitucionalizācijas mērķa grupu (bērnu ar funkcionāliem traucējumiem un cilvēku ar garīgā rakstura traucējumiem iekļaušanu sabiedrībā. Informatīvo saturu ar saukli “Iekāp otra kurpēs” 2023. gadā kopumā ievēroja nedaudz vairāk par trešdaļu Latvijas iedzīvotāju (38%). Efektīvākie sabiedrības informēšanas kanāli bijuši televīzija, ziņu portāli, sociāli tīkli un radio. Būtiski pieaugusi loma sociālo tīklu, ziņu portālu un ģimenes, draugu, paziņu sniegtajai informācijai par deinstitucionalizācijas projektu un pasākumiem. Aspekts, kas arī turpmāk varētu veicināt sabiedrības attieksmes maiņu pret deinstitucionalizācijas procesu, ir saskarsme ar deinstitucionalizācijas mērķa grupām un informācijas pieejamība dažādos avotos. |