Pētījumu un publikāciju datu bāze

Mazumtirgotāju līdzdalības analīze piena produktu ilgtspējīga patēriņa un ražošanas attīstībā

Valoda:
Latviešu
Pētījuma statuss:
Nodots
Par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona:
Ingūna Gulbe

Mazumtirgotāju līdzdalības analīze piena produktu ilgtspējīga patēriņa un ražošanas attīstībā

Pētījuma mērķis:

Veicot Baltijas valstu piena produktu tirgus izpēti un tirdzniecības plauktu auditu, tai skaitā, mazumtirgotāju līdzdalības analīzi, veicināt piena produktu ilgtspējīga patēriņa un ražošanas attīstību.

Pētījuma uzdevums:
  • Cenu un indeksu statistikas sagatavošanas modernizācija – izstrādāt metodes un modernizēt datu vākšanu, apstrādi un analīzi.
  • Lauksaimniecības ekonomisko pārskatu avotu un aprēķināšanas metožu kvalitātes novērtējums, datu kvalitātes modernizēšana un uzlabošana, projekta ietekmes novērtējums.
Nodošanas datums:
30.11.2023
Resors (nozares ministrija, neatkarīga iestāde vai pašvaldība):
Zemkopības ministrija
pasts@zm.gov.lv
Iesniedzējinstitūcijas autorizētais lietotājs:
Pētījuma pasūtītājs:
Zemkopības ministrija
pasts@zm.gov.lv
Politikas joma:
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika
Pētījuma klasifikācija:
Regulārs pētījums (tajā skaitā izpētes monitorings)
Pētījumu rezultātu izmantošana:
Zinātnieku, studentu, lauksaimnieku citu ieinteresēto informēšana
Pētījuma finansēšanas avots:
Valsts budžets
Pētījuma finansēšanas summa EUR (bez PVN):
18462.27 EUR
Pētījuma sasniegtie rezultāti:

Latvijas nozīmīgākie mazumtirdzniecības tīkli Rimi un Maxima izvieto savos veikalu plauktos Latvijas izcelmes produktus (Rimi 56%, Maxima 45% un 50%)

Latvijas, Lietuvas un Igaunijas Rimi un Maxima veikalos izplatībā dominē vietējās izcelsmes ražotāja produkti

Lietuvas un Igaunijas izcelsmes produktu īpatsvars Latvijas tirdzniecības tīklos ir būtiski lielāks nekā Latvijas izcelsmes produktiem Lietuvā un Igaunijā

Tirdzniecības tīkli (Rimi un Maxima) uz saviem privātajiem zīmoliem izceļ lokālo izcelsmi

Tirdzniecības tīkli Latvijā izceļ gan Latvijas (Rimi, Maxima), gan citu valstu izcelsmi (Rimi) pie produktu cenu zīmēm

Latvijas tirdzniecības tīklā Rimi dzīvnieku izcelsmes piena un piena dzērienu un alternatīvo augu izcelsmes dzērienu grupā, alternatīviem augu izcelsmes dzērieniem ir 32% pēc vienību skaita;

Tirdzniecības tīklos plaši plaukti, papildus stendi un palešu vietas ir UHT pienam un alternatīvajam augu izcelsmes dzērienam, iespējams:

  • Produktam nav nepieciešami speciāli uzglabāšanas nosacījumi (temperatūra), būtiski lielāks produkta derīguma termiņš, retākas piegādes, kas samazina izmaksas;
  • Patērētāji COVID-19 ietekmē mainījuši paradumus – iepērk vairumā UHT pienu nevis pasterizētu pienu katru trešo dienu.

TOP10 līderis pēc vienību skaita izvietojuma Latvijā ir zīmols BALTAIS (gan Maxima, gan Rimi)

TOP10 zīmolu līderim BALTAIS ir izveidots «lietussarga» zīmols, kas liek domāt par pārdomātu zīmolvedību (atpazīstamība, izmaksas utt.)

Nav izteikta viena Latvijas zīmola līdera Lietuvas un Igaunijas tirdzniecības tīklos (izņēmums LIISU Maxima, Lietuva)

Latvijas nozīmīgākajos mazumtirdzniecības tīklos Rimi (32%) un Maxima (30%) piedāvāto produktu skaits cenu akcijā ir būtiski vairāk kā Lietuvā (Rimi 11%, Maxima 15%) un Igaunijā (Rimi 11%, Maxima 10%)

Baltijā mazumtirdzniecības tīklos lielākā produktu grupa pēc vienību skaita ir siers

To top