Pētījumu un publikāciju datu bāze

Uzņēmēju saskarsme, informētība un uzskati par rūpnieciskā īpašuma aizsardzību

Par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona:
Māra Vilciņa

Uzņēmēju saskarsme, informētība un uzskati par rūpnieciskā īpašuma aizsardzību

Pētījuma mērķis:

Noskaidrot Latvijas sabiedrības (it īpaši – uzņēmēju) uztveri, informētību un rīcību attiecībā uz rūpnieciskā īpašuma tiesību – patentu, preču zīmju un dizainparaugu aizsardzību, un šo tiesību pārkāpumiem.

Pētījuma uzdevums:
  • noskaidrot informētību par rūpnieciskā īpašuma aizsardzības iespējām;
  • noskaidrot zināšanas par patentu, preču zīmju un dizainparaugu aizsardzību;
  • noskaidrot izpratni par rūpnieciskā īpašuma saikni ar uzņēmējdarbības attīstību;
  • noskaidrot attieksmi pret rūpnieciskā īpašuma tiesību pārkāpumiem;
  • noskaidrot informētību un attieksmi pret MVU fondu “Idejas stiprākam uzņēmumam”.
Nodošanas datums:
07.08.2024
Resors (nozares ministrija, neatkarīga iestāde vai pašvaldība):
Tieslietu ministrija
pasts@tm.gov.lv
Iesniedzējinstitūcijas autorizētais lietotājs:
Pētījuma pasūtītājs:
Patentu valde
Politikas joma:
Tieslietu politika
Pētījuma klasifikācija:
Sabiedriskās domas pētījums
Pētījumu rezultātu izmantošana:
Iegūtie rezultāti tiks izmantoti turpmākajiem sabiedrības informēšanas pasākumiem – periodisku informatīvu kampaņu īstenošanai, sabiedrības informēšanai par rūpnieciskā īpašuma tiesību saikni ar ekonomiku, kā arī šo tiesību pārkāpumu negatīvo ietekmi. Iegūtie dati potenciāli var tikt izmantoti kā uz pierādījumiem balstīta informācija politikas veidošanai rūpnieciskā īpašuma jomā Latvijā. Panākot labāku izpratni par šo tiesību veidu, tiek plānots, ka uzlabosies šo tiesību ievērošana, samazināsies rūpnieciskā īpašuma tiesību pārkāpumu skaits un paaugstināsies rūpnieciskā īpašuma tiesību nozīme sabiedrībā.
Autoru saraksts:
  • Arnis Kaktiņš
  • Māra Alksne
  • Ieva Šmite
Pētījuma finansēšanas avots:
Valsts budžets
Pētījuma finansēšanas summa EUR (bez PVN):
5500 EUR
Pētījuma sasniegtie rezultāti:

Pētījuma galvenie rezultāti:

  • 73% ir dzirdējuši kaut ko par intelektuālo īpašumu un tā aizsardzības veidiem. 13% norādījuši, ka nav dzirdējuši, savukārt 14% nav atbildes uz šo jautājumu (izvēlējušies atbildi «grūti pateikt»).
  • 64% norādījuši, ka rūpnieciskais īpašums ietver tiesības, kas saistītas ar izgudrojumu un produktu aizsardzību. 27% respondentu norādījuši, ka rūpnieciskais īpašums ietver ekskluzīvas tiesības, kas palīdz cīnīties pret savu ideju kopēšanu, un 22% norāda, ka rūpnieciskais īpašums ir ideju un inovāciju attīstības instruments. 9% šķiet, ka tā ir mākslas un literāro darbu aizsardzības forma, savukārt 21% nezina, ko ietver rūpnieciskais īpašums.
  • Salīdzinot ar iepriekš veikto pētījumu rezultātiem, nedaudz ir pieaudzis to respondentu skaits, kuri savas zināšanas rūpnieciskā īpašuma aizsardzības jomā vērtē kā kopumā sliktas: 2019. gadā tādi bija 49% respondentu, 2022. gadā 46% un 2024. gadā 54% respondentu. Kā kopumā labas savas zināšanas šogad vērtē 7% respondentu, savukārt 24% savas zināšanas vērtē kā vidējas.
  • Visbiežāk respondenti uzskata, ka informāciju par rūpniecisko īpašumu var saņemt Patentu valdē – šo atbilžu variantu atzīmējuši 52% respondentu. Pārējās iestādes atzīmētas retāk, attiecīgi, Latvijas investīciju un attīstība aģentūra – 21%, Biznesa inkubators – 12%, Ekonomikas ministrija – 11%. Pārējās nosauktās iestādes nav sasniegušas 10% slieksni.
  • 71% respondentu uzskata, ka Patentu valdes funkcijas ir reģistrēt preču zīmes un dizainparaugus, kā arī piešķirt patentus (66%). 42% uzskata, ka  Patentu valdes funkcija ir uzraudzīt intelektuālā īpašuma tiesību  pārkāpumus. 29% respondenti kā Patentu valdes funkciju norāda sabiedrības informēšanu par intelektuālo īpašumu. 14% respondentu atzīst, ka nezina, kuras ir Patentu valdes funkcijas.
  • 52% uzskata, ka iestādes nosaukums «Patentu valde» atspoguļo galvenās iestādes darbības jomas, savukārt 17% uzskata, ka nosaukums neatspoguļo galvenās iestādes darbības jomas.
  • 45% respondentu kopumā piekrīt apgalvojumam, ka rūpnieciskā īpašuma aizsardzība ir sarežģīts process. 11% ir tādi, kuri šim apgalvojumam kopumā nepiekrīt. Līdzīgs vērtējuma sadalījums ir arī apgalvojumam «Rūpnieciskā īpašuma aizsardzība ir dārgs process» – 44% respondentu šim apgalvojumam kopumā piekrīt, 11% kopumā nepiekrīt. Nedaudz mazāk atbalstītāju ir apgalvojumam «Rūpnieciskā īpašuma aizsardzības sistēma ir pieejama ikvienam Latvijā – 32% šim apgalvojumam kopumā piekrīt, kamēr 17% kopumā nepiekrīt. Krietni mazāk respondentu piekrīt apgalvojumam «Zina, kā rīkoties, lai aizsargātu savu rūpniecisko īpašumu» – kopumā piekrīt 19%, kopumā nepiekrīt 36%. Vēl mazāka atsaucība un lielāka neskaidrība respondentu vidū ir par apgalvojumu «Rūpnieciskā īpašuma aizsardzībai ir pieejams finansiāls atbalsts»: 16% kopumā piekrīt, 17% kopumā nepiekrīt.
  • Līdzīgi kā iepriekš notikušajās aptaujās 2019. un 2022. gadā, respondenti visvairāk piekrīt apgalvojumam, ka reģistrēta rūpnieciskā īpašuma tiesības paaugstina uzņēmuma vērtību (kopumā piekrīt 68%, kopumā nepiekrīt 5%). Apmēram 64% aptaujāto uzņēmumu pārstāvju piekrīt apgalvojumam, ka reģistrēts rūpnieciskais īpašums uzlabo uzņēmuma reputāciju (kopumā nepiekrīt 8%). 62% respondentu kopumā piekrīt, ka rūpnieciskā īpašuma tiesību reģistrēšana nodrošina tā īpašniekam sava radītā darba aizsardzību pret ļaunprātīgu kopēšanu vai izmantošanu bez atļaujas (9% kopumā nepiekrīt). Apgalvojumam, ka labāka uzņēmuma reputācija, kuru nodrošina rūpnieciskā īpašuma reģistrācija, nozīmē lielāku peļņu, piekrīt mazāk nekā puse no aptaujātajiem (47% respondentu), savukārt 17% kopumā nepiekrīt. Apgalvojumam, ka ierobežojumi, kas saistīti ar rūpniecisko īpašumu, kavē tehnoloģisko un ekonomisko progresu, 31% kopumā nepiekrīt, bet 24% – kopumā piekrīt.
  • Domājot par iemesliem, kāpēc uzņēmumam vajadzētu nostiprināt tiesības uz rūpniecisko īpašumu, tāpat kā 2019. un 2022. gada aptaujā, par trīs svarīgākajiem iemesliem respondenti uzskata: 1. rūpnieciskā īpašuma reģistrācija palīdz uzturēt godīgu konkurenci (atzīmējuši 42%); 2. palīdz izveidot spēcīgu identitāti (42%); 3. veicina preces/produkta atpazīstamību (40%). Aptuveni trešdaļa respondentu uzskata, ka viens no galvenajiem iemesliem ir investīciju piesaiste (30%). 23% atzīmējuši, ka uzņēmumam vajadzētu nostiprināt tiesības uz rūpniecisko īpašumu, jo tas veicina uzņēmuma izaugsmi. 18% uzskata, ka tiesību nostiprināšana var palīdzēt iesaistīties sadarbības projektos. 7% uzskata, ka uzņēmumam nevajag nostiprināt savas tiesības uz rūpniecisko īpašumu.
  • No piedāvātājiem atbilžu variantiem par Patentu valdes sniegtajām iespējām uzņēmējiem, visatsaucīgāk respondenti vērtē bezmaksas informatīvās lekcijas – tās atbalstītu vairāk kā puse (58%). Padziļinātas ekspertu konsultācijas par noderīgām uzskata 47% respondentu, savukārt 36% vēlētos rūpnieciskā īpašuma novērtēšanas rīku, kas nosaka rūpniecisko īpašumu naudas izteiksmē. Tikai 4% norādījuši, ka papildus nekas nav nepieciešams.
  • Pārliecinoši lielākā daļa respondentu (73%) uzskata, ka būtu noderīgi, ja uzņēmumi jau to reģistrācijas brīdī saņemtu informāciju par intelektuālā īpašuma aizsardzību (t.i., kur, ko un kā Latvijā šajā jomā ir iespējams un ieteicams darīt). 7% uz šo jautājumu ir atbildējuši noliedzoši.
  • Kā trīs teju vienlīdz novērtētas problēmas, ar kurām var saskarties, ja netiek aizsargāts īpašums, ir: 1. ļaunprātīgas kopēšanas dēļ uzņēmums var gūt ievērojamus finansiālus zaudējumus (norādījuši 63% respondentu); 2. inovatīva ideja vai komerciāli veiksmīgs produkts/prece var tikt kopēts (62%); 3. ir grūtāk pierādīt, kam pieder tiesības uz ideju vai produktu/preci (61%). Salīdzinoši mazāk respondentu uzskata, ka īpašuma neaizsargāšanas gadījumā neaizsargātu produktu/preci ir grūtāk ieviest jaunos tirgos.
  • 85% respondentu nepieder neviens no rūpnieciskā īpašuma objektiem. No tiem respondentiem, kuriem pieder kādas reģistrētas tiesības, lielākajai daļai (12%) pieder tiesības uz preču zīmi. 3% atzīmējuši, ka viņiem pieder tiesības uz dizainparaugu, 2% – ka pieder tiesības uz patentu.
  • 3% no visiem aptaujātajiem pēdējo 3 gadu laikā ir pieteikušies kāda rūpnieciskā īpašuma reģistrācijas procesam Patentu valdē. Attiecīgi, 94% nav pieteikušies.
  • No tiem respondentiem, kuru uzņēmums pēdējo 3 gadu laikā ir pieteicies kāda rūpnieciskā īpašuma reģistrācijas procesam Patentu valdē, visapmierinātākie (70% kopumā apmierināti) ar rūpnieciskā īpašuma reģistrācijas procesa ātrumu. 20% norādījuši, ka kopumā ar procesa ātrumu nav apmierināti. 63% ir kopumā apmierināti ar procesa vienkāršumu un saprotamību, taču 25% ar šo aspektu kopumā nav apmierināti. Savukārt vismazāk apmierināti respondenti ir ar procesa izmaksām – kopumā apmierināti ir 58% respondentu, taču gandrīz trešdaļa kopumā nav apmierināti.
  • No tiem respondentiem, kuru uzņēmums pēdējo 3 gadu laikā ir pieteicies kāda rūpnieciskā īpašuma reģistrācijas procesam Patentu valdē, aptuveni puse (53%) uzskata, ka tiesību reģistrācija neko nemainīja uzņēmējdarbības attīstībā. 32% aptaujāto uzskata, ka tiesību reģistrācija kopumā ir uzlabojusi uzņēmējdarbības attīstību, kas ir par 5% mazāk nekā 2022. gada pētījumā (2022. gadā 37% uzskatīja, ka tiesību reģistrācija kopumā ir uzlabojusi uzņēmējdarbības attīstību).
  • Respondenti savas zināšanas saistībā ar preču zīmēm un to reģistrāciju vērtē kā kopumā sliktas – šādu vērtējumu snieguši gandrīz puse (49%) respondentu. Salīdzinot ar 2019. un 2022. gada pētījumu rezultātiem, arī šogad nemainīgi 24% respondentu savas zināšanas vērtē kā vidējas. Šogad 10% respondentu savas zināšanas vērtē kā kopumā labas.
  • Šī gada aptaujā, tāpat kā 2019. un 2022. gada aptaujās, respondenti visbiežāk kopumā piekrīt apgalvojumam, ka ir svarīgi parūpēties par savas preču zīmes aizsardzību: kopumā piekrīt 84% respondentu, kopumā nepiekrīt 2,5%. Otrajā vietā, tāpat kā iepriekš, ir apgalvojums, ka reģistrēta preču zīme ir efektīvas zīmolvedības sastāvdaļa. Šim apgalvojumam piekrīt 77% respondentu, kopumā nepiekrīt 4,8%.
  • 76% kopumā piekrīt, ka ar reģistrāciju preču zīmes īpašniekam tiek piešķirtas izņēmuma tiesības aizliegt citiem izmantot identisku vai līdzīgu zīmi. Šim apgalvojumam kopumā nepiekrīt 4,9% respondentu. Apgalvojumam, kurš šogad aptaujā iekļauts pirmo reizi – «Reģistrēta preču zīme palīdz piesaistīt investīcijas (piesaistīt investorus uzņēmuma attīstībai)» – guvis salīdzinoši mazāk piekritēju. Mazāk par pusi (47%) šim apgalvojumam kopumā piekrīt, 18% aptaujāto kopumā nepiekrīt.
  • Tāpat kā iepriekš veiktajos pētījumos, lielākā daļa respondentu savas zināšanas patentu jomā vērtē kā kopumā sliktas (54%), 23% tās vērtē kā vidējas, tikai 6% – kā kopumā labas.
  • Tie respondenti, kuriem pieder tiesības uz patentu, savas zināšanas vērtē augstāk – 46% norādījuši, ka tās ir kopumā labas, 29% – ka kopumā sliktas, 29% – ka vidējas.
  • Vislielākais atbalsts ir apgalvojumam «Patents tā īpašniekam dod tiesības uz noteiktu laiku aizliegt citiem ražot un arī tirgot produktus, kuros ietverts patentētais izgudrojums» – tam kopumā piekrīt 75% aptaujāto, un kopumā nepiekrīt 6% aptaujāto. Otrs lielākais atbalsts ir apgalvojumam «Patenta iegūšana uzlabo uzņēmuma konkurētspēju» – tam kopumā piekrīt 68% respondentu. 9% kopumā nepiekrīt. 54% aptaujāto piekrīt apgalvojumam, ka patenti palīdz iegūt investīcijas (piesaistīt investorus inovatīva produkta izstrādei). Šim apgalvojumam nepiekrīt 13% respondentu. 52% piekrīt apgalvojumam, ka patents pats ir spēcīgs rīks, lai novērstu iespējamos pārkāpumus. Piektā daļa respondentu (20%) tomēr sliecas nepiekrist šim apgalvojumam.
  • Tikai 6% respondentu savas zināšanas par dizainparaugiem vērtē kā kopumā labas. 21% norādījis, ka, viņuprāt, tās ir vidējas, savukārt 55% – ka tās ir kopumā sliktas. 18% izvēlējušies atbilžu variantu «grūti pateikt».
  • No anketā iekļautajiem apgalvojumiem par dizainparaugiem vislielāko atbalstu (kopumā piekrīt) respondenti pauž apgalvojumam «Ir svarīgi savlaicīgi parūpēties par sava dizaina aizsardzību» – kopumā piekrīt 78% respondentu, kopumā nepiekrīt 3,6%, un 20% nevar sniegt vērtējumu («grūti pateikt»). 74% respondentu piekrīt apgalvojumam, ka ir vieglāk pierādīt savas tiesības uz dizainparaugu, ja tas ir reģistrēts. Šim apgalvojumam kopumā nepiekrīt 4,8% respondentu, bet 21% norādījuši «grūti pateikt». 32% respondentiem nav atbildes apgalvojumam «Īpašnieks var aizliegt citiem izmantot izstrādājumus, kuru dizains būtiski neatšķiras no reģistrētā dizainparauga». Šim apgalvojumam kopumā piekrīt 53% aptaujāto, kopumā nepiekrīt 14%. Vispiesardzīgāk respondenti vērtē apgalvojumu, ka dizainparaugs pasargā no kopēšanas un atdarināšanas. Šim apgalvojumam kopumā nepiekrīt piektdaļa respondentu (21%), kopumā piekrīt 52%, un 27% norādījuši «Grūti pateikt».
  • Kopš iepriekšējā pētījuma, kas tika veikts 2022. gadā, par 2% ir pieaudzis to respondentu skaits (11% respondentu), kuri atzīst, ka viņu uzņēmums ir saskāries ar produkcijas ļaunprātīgu kopēšanu. 77% aptaujāto norāda, ka ar šo saskarties nav nācies, savukārt 11% ir grūti pateikt
  • Atbildēs uz jautājumu, cik lielā mērā respondents piekrīt vai nepiekrīt minētajiem apgalvojumiem par viltojumiem, viennozīmīgs respondentu atbalsts ir diviem apgalvojumiem: 1. viltojumi kropļo godīgu konkurenci – kopumā piekrīt 74% respondentu; 2. viltotu preču iegāde rada negatīvu ietekmi uz uzņēmējdarbību – kopumā piekrīt 69% aptaujāto. Neviennozīmīgi vērtēti nākamie divi apgalvojumi, proti: 3. viltojumu un pirātisku preču iegāde ir veids kā ietaupīt – šim apgalvojumam kopumā nepiekrīt 43% respondentu, kopumā piekrīt 39%, bet grūti pateikt ir 18% respondentu; 4. viltotu preču iegāde samazina darba vietu skaitu – 29% kopumā nepiekrīt, 37% kopumā piekrīt, un 34% ir grūti pateikt.  Vismazāko atbalstu respondenti pauduši šiem apgalvojumiem: 5. viltotās preces mūsdienās ļoti līdzinās oriģinālajiem ražojumiem, tāpēc nav racionāli pārmaksāt – kopumā nepiekrīt 50%, kopumā piekrīt 25%, grūti pateikt ir 25% respondentu; 6. viltojumu un pirātisko preču iegāde ir «protests» pret lielajiem zīmoliem – kopumā nepiekrīt 53% respondentu, kopumā piekrīt 22%, un grūti pateikt ir 24% respondentu; 7. mūsdienu piedāvājumu pārpilnā tirgū viltotas produkcijas iegāde nav nekas nosodāms – kopumā nepiekrīt  64%, kopumā piekrīt 17%, un grūti pateikt ir 19% respondentu.
  • 79% no visiem respondentiem nav izmantojuši nevienu no aptaujā minētajiem atbalsta rīkiem. No tiem, kuri ir izmantojuši, visbiežāk kā atbalsta rīks norādītas Patentu valdes konsultācijas (4%), LIIA (2%) un MVU fonds «Idejas stiprākam uzņēmumam» (2%).
  • Salīdzinot ar 2022. gada pētījuma rezultātiem, redzams, ka šogad vairāk respondentu ir atzīmējuši, ka neko nav dzirdējuši par MVU fondu «Idejas stiprākam uzņēmumam» – 2022. gadā tādi bija 65% respondentu, šogad – 79%. Šogad 8% norādījuši, ka ir dzirdējuši par šāda fonda esamību, bet neko tuvāk nezina; 2% – ka kopumā zina, bet ne sīkumos; 0,3% – ka ir ļoti labas zināšanas, savukārt 10% – ka ir grūti pateikt.
  • No tiem respondentiem, kuri kopumā zina par Eiropas Komisijas un EUIPO iniciatīvu MVU fonda «Idejas stiprākam uzņēmumam», 66% nav izmantojuši/pieteikušies fonda pakalpojumiem. Fonda pakalpojumiem kopumā ir pieteikušies/ir tos izmantojuši 31% no respondentiem, visbiežāk norādot 75% līdzfinansējumu ES preču zīmei un/vai dizainparaugam (norādījuši 16% no zinātājiem).
  • No respondentiem, kuru uzņēmums ir izmantojis vai pieteicies uz kādu no MVU fonda pakalpojumiem, 85% atzīst, ka pieteikties bija kopumā vienkārši.
  • No respondentiem, kuru uzņēmums ir izmantojis vai pieteicies uz kādu no MVU fonda pakalpojumiem, 84% norāda, ka MVU fonda piedāvātie pakalpojumi bijuši kopumā noderīgi.
To top