Pētījumu un publikāciju datu bāze

Vietēja līmeņa Tematisko plānojumu ieviešanas un izmantošanas izvērtējums

Vietēja līmeņa Tematisko plānojumu ieviešanas un izmantošanas izvērtējums

Pētījuma mērķis:

Veikt spēkā esošo Tematisko plānojumu (turpmāk – TemPl) ieviešanas un izmantošanas  izvērtējumu (turpmāk – Izvērtējums), lai analizētu izstrādāto pašvaldību TemPl lietderību un to ieviešanu un izmantošanu teritorijas plānojumā, lokālplānojumā, detālplānojumā vai Attīstības programmā, apkopot prakses piemērus. Izvērtējumam jāidentificē šī brīža šķēršļi TemPl efektīvai sasaistei ar teritorijas plānojumu un citiem attīstības plānošanas dokumentiem, kas ietekmē to tiesiskumu un kvalitāti.

Saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 1.panta piekto punktu, tematiskais plānojums ir teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kurā atbilstoši plānošanas līmenim risināti specifiski jautājumi, kas saistīti ar atsevišķu nozaru attīstību (piemēram, transporta infrastruktūra, veselības aprūpes iestāžu un izglītības iestāžu izvietojums) vai specifisku tematu (piemēram, inženiertīklu izvietojums, ainaviski vērtīgas teritorijas un riska teritorijas). Savukārt, 32.panta otrajā daļā noteikts, ka tematiskos plānojumus ievēro, izstrādājot citus teritorijas attīstības plānošanas dokumentus.

Pētījuma uzdevums:

Sagatavot pārskatu par pašvaldību TemPl, kas pieņemti laika posmā no 2014. gada līdz 2024. gadam (ieskaitot) un ir publiski pieejami internetā (t.sk. TAPIS) un padziļināti analizēt vismaz 12 TemPl apskatot dažādus aspektus (piemēram, tēma, tvērums, kvalitāte, pieejamība, sabiedrības iesasite).

Sagatavot ieteikumus pašvaldībām TemPl pārraudzībai un risinājumu ieviešanai attīstības plānošanas dokumentos, kā arī sabiedrības iesaistei TemPl izstrādes procesā balstoties gan uz identificētajiem labās prakses piemēriem, gan uz identificētajiem trūkumiem TemPl izstrādes praksē.

Nodošanas datums:
30.07.2025
Resors (nozares ministrija, neatkarīga iestāde vai pašvaldība):
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
pasts@varam.gov.lv
Iesniedzējinstitūcijas autorizētais lietotājs:
Pētījuma pasūtītājs:
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
pasts@varam.gov.lv
Politikas joma:
Telpiskā plānošana
Pētījuma klasifikācija:
Padziļinātas ekspertīzes pētījums politikas vai tiesiskā regulējuma izstrādei
Pētījumu rezultātu izmantošana:
Ieteikumi noderīgi pašvaldībām tematisko plānojumu pārraudzībai un risinājumu ieviešanai attīstības plānošanas dokumentos, kā arī sabiedrības iesaistei tematisko plānojumu izstrādes procesā, balstoties gan uz identificētajiem labās prakses piemēriem, gan uz identificētajiem trūkumiem to izstrādē.
Autoru saraksts:
  • D.Granta
  • P.Grants
  • L.Bondareva
Pētījuma finansēšanas avots:
Valsts budžets
Finansējuma avota pilns nosaukums:
no valsts budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” līdzekļiem (par 1. un 2.nodevumu apmaksa kopā sastāda 70% no līgumcenas), un no valsts budžeta programmas 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” (Pakalpojuma apmaksa pēc gala nodevuma saņemšanas kopā sastāda 30% no līgumcenas) līdzekļiem.
Pētījuma finansēšanas summa EUR (bez PVN):
9100 EUR
Pētījuma sasniegtie rezultāti:

TemPl izstrādes un izmantošanas procesa pilnveidošanai koprades procesā tika izvirzītas šādas prioritārās rīcības 

  • TemPl izstrādes darba uzdevumā pašvaldībām iekļaut nosacījumus TemPl struktūrai, norādot, kādas TemPl sadaļas nepieciešamas sagatavot: vai tikai informatīvo daļu, vai konceptuālus risinājumus, vai vadlīnijas risinājumu integrēšanai citos dokumentos, vai konkrētus priekšlikumus saistošajiem dokumentiem, piemēram, TIAN.  
  • TemPl plānotās darbības fokusēt uz pašvaldības kompetenci un iespējām. 
  • Iesaistīt sabiedrību jau pašā plānošanas sākumposmā, izmantojot elastīgas, rosinošas un ilglaicīgas sabiedrības iesaistes formas, piemēram, kopīgu teritorijas izpēti, videomateriālus, digitālas plānošanas vietnes, vienlaikus nodrošinot atgriezenisko saiti.  
  • Sagatavot dažādām TemPl tēmām veltītas tematiskas vadlīnijas ar labās prakses piemēriem, kā arī organizēt izglītojošus pasākumus pašvaldībām, ekspertiem un valsts institūcijām. 
  • VARAM izvērtēt iespēju TemPl izstrādātos risinājumus vai rezultātus integrēt pašvaldības saistošajos attīstības plānošanas dokumentos bez papildus sabiedriskās apspriešanas.  
  • Izvērtējot teritorijas attīstības plānošanas sistēmu kopumā, apsvērt termina “tematiskais plānojums” aizstāšanu ar terminu “tematiskais plāns”, jo pēc savas būtības un izpildījuma TemPl nereti ir “hibrīdi” dokumenti, kas ietver arī konkrētus pasākumus un rīcības, kas tiek iekļautas pašvaldību AP un investīciju plānos. 

Ieteikumi turpmākā pašvaldību plānošanas procesa uzlabošanai: 

  • Pašvaldībām uzturēt un aktualizēt pārskatāmu un publiski pieejamu informāciju par visiem TemPl – gan apstiprinātajiem, gan izstrādes procesā esošajiem, t.sk., izmantojot TAPIS;  
  • Uzsākot TemPl izstrādi, precīzi definēt tā izstrādes mērķi un uzdevumus, savukārt lēmumā par apstiprināšanu norādīt tā darbības laiku;  
  • Attīstības plānošanas dokumentu (TP, LP, DP un AP) darba uzdevumos norādīt konkrētus TemPl, kuru risinājumi jāintegrē un jāņem vērā. Tādējādi tiks nodrošināta visu plānošanas dokumentu reāla sasaiste;  
  • Pašvaldībām iesaistīt sabiedrību jau pašā TemPl izstrādes sākumposmā, izmantojot elastīgas, rosinošas un ilglaicīgas sabiedrības iesaistes formas un metodes, nodrošinot atgriezenisko saiti;  
  • Pašvaldību izvirzītos problēmjautājumu risināšanu izvērtēt teritorijas attīstības plānošanas sistēmas pilnveides ietvaros saistībā ar citiem būtiskiem teritorijas attīstības plānošanas jautājumiem, ņemot vērā Izvērtējuma autoru raksturotos scenārijus “Integrētais” un “Vadlīniju”.  
Piezīmes:
Pētījuma ietvaros tiks apkopota informācija par 12 izvēlēto prakses piemēru stiprajām un vājajām pusēm saistībā ar integrēšanu citos pašvaldības attīstības plānošanas dokumentos (t.sk. sabiedrības iesaisti).
To top